Site AnasayfaAnasayfaSSSAramaKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 PSİKOLOJİ DERS NOTLARI

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
osmndrmz
moderatör
moderatör
avatar

Mesaj Sayısı : 48

MesajKonu: PSİKOLOJİ DERS NOTLARI   Paz Tem. 12, 2009 7:00 pm

GELİŞİM PSİKOLOJİSİ

ÖNEMLİ BİRKAÇ SORU
# İnsan gelişiminde biyolojik (doğal) faktörler mi, çevresel faktörler mi etkilidir?
# Bedensel gelişimle zihinsel, sosyal ve duygusal gelişim ayni düzeni mi izler?
# İnsan değişik yaslarda hangi aşamalardan geçerek gelişir ?
# Biyolojik faktörle (doğa), çevre (yetiştirme tarzı insan gelişim surecini nasıl etkiler?
# Gelişim sürekli bir çizgiyi mi takip eder, yoksa birbirinden farklı adımlarda ve aşamalardan mı oluşur?
# İnsanin kişiliğinde ilk yallardaki etkiler, sonraki yıllardaki etkilerden daha önemlimidir?
# İnsan gelişim surecinde kritik yada duyarlı dönemler var midir?

GELİŞİM SÜREÇLERİ
1. Biyolojik (doğal) Süreç
# Tek hücreyle başlayıp ölüme kadar uzayan bedensel büyüme sureci
> Olgunlaşma
2. Çevreden Gelen Etkiler
# Cevre insanin gelişimini nasıl etkiler?
> Öğrenme
* Ağlayan çocuk+ Anne-Baba = Rahatlık
* Anne-baba =rahatlık iyi hissetme
* Model davranış
# Beslenme
# Aile içi duygusal etkileşim
3. Doğa ile Çevrenin Birlikte Belirlediği Süreç
# Gelişim bireyin doğuştan getirdiği biyolojik kapasite ile cevre koşullarının sürekli etkileşimi içinde olur.
> Zor mizaçlı, nazlı çocuklar, onların anne-babalarıyla olan ilişkisi,(zor) umursamazlık= daha sonra okulda problem çocuk
# Üç farklı Etkileşim Kuramı
> Psychosexual (Freud)
> Psychosocial (Erikson)
> Zihinsel (bilişsel) Gelişim (Piaget)

GELİŞİMİN AŞAMALARI
# Ana Rahminden Doğuma kadar
# Bebeklik
# Çocukluk
# Ergenlik
# Gençlik
# Yetişkinlik
# Yaslılık

YENİ DOĞAN BEBEĞİN KAPASİTELERİ
# Görme
> Miyop, 20/20 yetişkin görme, 20/660 bebeklerin görme kapasitesi
> Pürüzlü, farklı, karmaşık, girintili çıkıntılı şekiller dikkat çeker
# İşitme
> Sesin geldiği yöne dönebilirler
> Sesleri ayırabilirler
# Tat Alma ve Koklama
> Tatlı-tuzlu-eksi ayrımı yapabilirler
> Dudak büzmesi, diliyle itmesi etc.
> Baslarını güzel kokuya doğru ve kotu kokudansa başka tarafa çevirirler.
> Anne kokusunu tanır ve ayırt ederler
# Öğrenme ve Hafıza
> Bebekler sanılanın aksine doğuştan itibaren (ve doğmadan öncede) öğrenirler

İNSAN GELİŞİMİNİN FARKLI BOYUTLARI
# BEDENSEL VE HAREKETSEL GELİŞİM
# ZİHİNSEL (BİLİŞSEL) GELİŞİM
# SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİM

BEDENSEL VE HAREKETSEL GELİŞİM
# 0-2 Yaş Arası Gelişim
# 2-5 Yaş Arası Gelişim
# 5-12 Yaş Arası Gelişim
# 12-18 Yaş Arası Gelişim

İlk İki Yılda Görülen Bedensel ve Hareket Gelişimi



0 -7 Ay Arası Gelişim


7 -15 ay Arası gelişim


Önemli Noktalar:
# Her çocuk ayrı aylarda, haftalarda yada günlerde farklı aşamalara ulaşabilir
# Fakat her çocuk gösterilen aşamaları sırasıyla takip eder
> Hiçbir çocuk oturmadan emeklemeye, emeklemeden yürümeye başlayamaz
NOT: Dünyanın çeşitli yerlerindeki yapılan araştırmalar, çocuğun hareket gelişimindeki izlediği sıranın evrensel olduğunu göstermiştir

2-5 Yas Arası Bedensel / Hareketsel Gelişim
# İki yasındaki çocuk, bir yetişkinin duyusal yeteneklerinin hemen hemen tümüne sahiptir
# Beyin gelişmesi devam eder
# Boy uzaması yavaşlar
# 2-5 yas arasında çocuğun hareketlerinin tur ve sayısında da bir artma görülür
> Ayak parmakları üzerine yürüyebilme
> Merdiven basamaklarından atlama
> Üç tekerlekli bisiklet binebilme
* Bu gelişimin daha çabuk ve sağlıklı olması çevreyle alakalıdır.

5-12 Yas Arası Bedensel/Hareketsel Gelişim
# Gelişim yavaş bir tempoyla devam eder
# Çocuk boy atar
# Daha karmaşık hareketler becerebilir
# Bedensel kuvveti artar
# Bu değişiklikler yavaş bir bicimde olur,
> iki yaşında yürümek gibi dikkati çekmez
# İki tekerlekli bisiklet binmek belki de en önemli becerilerden biridir.

Ergenlik Cağı: 12-18 Yas Arası Bedensel Gelişim
# Lise öğrencileri bu cağın son kısmini yaşar, üniversite öğrencileri ise bu cağdan pek uzaklaşmış sayılmazlar
# Ergenlik cağındaki değişiklikler, cinsel salgı bezlerinin kana bol miktarda salgı bırakmalarıyla başlar
> Erketelerde testosteron
> Kızlarda estrojen

Ergenlik Çağı
# Değişim kızlarda daha erken yaşta başlar
# 11-13 yas arası fiziksel değişim baslar ve kızlar çok hızlı bir şekilde boy atar, ama 13 yasında boy uzaması yavaşlar
# Erkek çocuklarda ergenlik cağı gelişimi iki yıl daha geç baslar
> Boy sıçraması genellikle 14-15 yaslarında görülür.
NOT: Verilen rakamlar ortalama rakamlardır bireysel farklılıklar görülebilir
# Hem kızlarda hem de erkeklerde büyüme belli bir sırayı takip eder:
> Eller ve ayaklar ilk büyüyen organlardır
> Daha sonra kollar ve bacaklar
> En sonrada beden gelişir
* Önce ayakkabılar küçülür,sonra pantolonlar, sonrada bluz ve gömlek ve ceketler küçülür
# Bedensel gelişim sırasında kızlarda kas gelişimi erkeklerinkine göre ikinci planda kalır
# Ergenlik cağındaki bedensel geçsimin ilginç yönlerinden biride kızlar ile erkekler arasında ciğer ve kalp gelimindeki farklılıktır
# Erkeklerin ciğer ve kalbi kızlarınkine göre daha büyüktür
> Kalp atış şayisi beden durgun haldeyken daha düşüktür ve kanın oksijen tasıma kapasitesi de aynı sakilde daha büyüktür
* Bu yüzden ergenlik cağında erkekler kuvvet, hız ve bedensel dayanıklılık bakımından daha yüksek bir etkinlik gösterir.

ZİHİNSEL (BİLİŞSEL ) GELİŞİM
# Her değişim başka değişimlere de sebep olur.
# Fiziksel gelişim ve değişim zihinsel gelişim ve değişimi de beraberinde getirir.
# Zihinsel gelişim bedeni gelişim kadar kolay fark edilmez
NOT: Anne-Babalar genellikle bu değişimin tabiatını anlamakta zorluk çeker.
# Çocuklar içine doğduğu dünyayı anlama çabasını sürekli bir bicimde sürdürür.
# Bu süreç basitten baslar ve gittikçe karmaşık bir hal alır.

TEMEL YAŞ GURUPLARINA GÖRE ZİHİNSEL GELİŞİM
# İlk İki Yılda Görülen Zihinsel Gelişim
> Bebekler doğdukları ilk günden itibaren çevrelerini keşfetme çabası içine girerler
> Kullandıkları temel araçlar doğuştan getirdikleri
* DUYUSAL ve
* HAREKETSEL yeteneklerdir.


Jean Piaget (1896-1980)
# Piaget’in Zihinsel Gelişim Teorisi:
> Piaget çocuğun doğal olgunlaşma yetenekleri ve onun çevreyle arasındaki etkileşimi üzerine yoğunlaşır
> Çocuk dünyayı anlamak için deneyler yapan bir bilim adamı gibidir
* “Tabağı masanın kenarından itsem ne olur?” “Su bardağı kapıya vursam ne olur?” ve saire

ADAPTASYON
# Bu küçük deneyler sonunda, çocuk fiziksel ve sosyal dünyanın nasıl çalıştığını öğrenir ve teoriler geliştirir
> Piaget bunlara ŞEMA der
Adaptasyon = Asimilasyon à Uyum Sağlama
* Yeni bir nesneyle yada olayla karşılasan çocuk, onu bir önceki şemaya dayanarak anlamaya çalışır (özümleme/asimilasyon). Eski şema yeni olayı anlamaya yeterli olmazsa, bu durumda çocuk iyi bir bilim adamı olarak şemayı değiştirir ve dünyaya ilişkin kuramını geliştirir.(Adaptasyon)

Zihinsel Gelişimin Evreleri
Piaget’in zihinsel gelişim evreleri:
EVRE ÖZELLİKLER
1-Duyusal motor (Doğumdan 2 yaşına kadar.) Kendini nesnelerden ayırt eder.
Kendini olayları gerçekleştiren özne olarak tanır ve amaçlı davranışlar yapmaya başlar;örneğin,bir nesneyi harekete geçirmek için ipini çeker ya da gürültü yapmak için bir çıngırağı sallar.
Nesne kalıcılığı kavramını edinir nesnelerin duyumsamadıklarında da var olduklarını kavrar.
2-İşlem öncesi (2-7 yaş Dili kullanmayı ve nesneleri imgeler ve simgelerle belirtmeyi öğrenir.Düşünce hala benmerkezcidir.Başkalarının görüş açısını anlamakta zorluk çeker.Nesneleri tek bir özelliğe göre sınıflar..örneğin tüm kırmızı küpleri biçimlerine bakmadan ya da tüm kara blokları rengine bakmadan gruplara ayırır.
3-Somut işlem (7-11 yaş Nesne ve olaylar hakkında mantıklı düşünebilir.
Sayı(6 yaş,kütle(7 yaş ve ağırlık(9 yaş korunumu kavramlarını edinir.
Nesneleri birden çok özelliğe göre sınıflar ve onları tek bir boyuta göre sıraya koyabilir.
4-Formal işlem (11 yaş ve yukarısı Soyut önermeler üzerine mantıksal olarak düşünebilir ve varsayımları sistematik olarak kontrol edebilir.
Varsayımsal,geleceğe yönelik ve ideolojik sorunlarla ilgilenir.


1. Duyusal Hareket Aşaması (0-2 yas arası
# Kendini nesnelerden ayırt eder
# Dokunma, işitme gibi basit duyusal verilerden, tutma ve emme gibi basit hareketlerden işe başlayan çocuk tecrübeleriyle çevresini anlayabilecek bir zihinsel sistem geliştirir.
# Bu aşamada en önemli gelişme Nesnelerin Kalıcılığını Keşfetmektir
# BU aşamadan önce, nesne ancak bebeğin görsel alanı içindeyken vardır. Nesne ortadan kaldırılınca, nesnenin yok olduğunu düşünür.
# Bebekler ellerine aldıkları oyuncağın on dakika önce elinde olan ayni oyuncak olduğunu bilemez. Sanki yeni bir nesneymiş gibi ilgilerini çeker
# Duyu organları dışında bir dünyanın varlığı düşünülemez
# Bir yaşına doğru çocuk nesnenin kalıcılığı/değişmezliği kavramını anlamaya baslar.
# İki yaşına doğru bebek dış nesne ve olayların iç temsilcilerini geliştirmeye başlar ( simge, sembol). Bu Kavram ve dil geliminin başlangıcıdır.
NOT: Bu gelişmenin olması için çocuğun sadece bir beyine sahip olması yetmez, çevreyle olumlu etkileşim içinde olması lazım,

Nesne Kalıcılığı

Oyuncu bir perdeyle saklanan bir bebek oyuncak artık yokmuş gibi davranır. Bebekte nesne kalıcılığı kavramı henüz gelişmemiştir.

2. Operasyon (İşlem) Öncesi Zihinsel Aşama (2-5 yas arası
# Çocuklar bu aşamada dili Kullanmayı ve nesneleri imgeler ve sözcüklerle belirtmeyi öğrenir
> Bir değnek at gibi kullanılabilir, bir küp araba vazifesi görebilir, hayali arkadaş yaratır ve evine davet eder
# Düşünce hala ben merkezlidir
> Başkalarının görüş acısını anlamakta zorluk çeker
# Bu aşamadaki en önemli gelişme çocuğun nesneleri tek bir özelliğe (renk ve sekil) göre sınıflayabilmesidir.
> Çocuk bu gelişmeyi ancak nesnenin kalıcılığını öğrendikten sonra başarır
# Dil 2-5 yasa arası hızlı bir gelişme gösterir. Dil gelişiminin temelinde zihinsel gelişim vardır
# Nesnenin korunumu kavramı henüz gelişmemiştir.



3. Somut Operasyonlar Aşaması (6-12 yas arası
# Okul Cağı
> Bu aşamada çocuklar nesne ve olaylar hakkında mantıklı düşüne bilirler
> Sayı (6)ö kütle (7) ve ağırlık (9) korunum kavramlarını edinir
> Nesneleri birden çok özellıge göre sınıflar ve onları tek bir boyuta göre sıraya koyabilir
> Çocuk cinsiyet rollerinin değısmezlığının sürekli olduğunu anlar.
> Hayal ve Gerçek ayrımını yapabilirler (Noel Baba)

Korunum Kavramı



Yedi dama taşından oluşan iki sıra yan yana dizildiğinde,çocuk iki sırada aynı sayıda dama taşının bulunduğunu söyler. Daha sonra sıralardan biri daha dar bir alana kümelenirse, 6 yada 7 yaşından küçük çocuklar uzun sıranın daha fazla dama taşı içerdiğini söyleyecektir.

Kitlenin Korunumu


Kitlenin Değişmezliği

Kitlenin değişmezliği üzerine tipik bir deney.Çocuğa içinde eşit miktarda su bulunan iki bardak su gösterilir,daha sonra bardakların birindeki su,biçimi değişik başka bir kaba boşaltılır.

4. Formal İşlem- Formal Operasyonsal (11 yaş ve yukarısı
# Soyut önermeler üzerine bilimsel ve mantıksal olarak düşüne bilirler
# Varsayımları test edebilirler
# Varsayımsal, geleceğe yönelik ve ideolojik sorunlarla ilgilenir
# Hem tümevarım hem tümden gelim akıl yürütme metotlarını kullanabilir
# Her birey bu seviyeye ulaşamaya bilir
> Bazı toplumlarda (kırsal-köylu) çocuklar formel düşünce kapasitesine ulaşmaya zorlanmaya bilirler
Sosyal ve Duygusal Gelısım
# İlk İki Yılda Görülen Sosyal ve Duygusal Gelişme
> Anne-Çocuk İlişkisi
* Güven / Güvensizlik
# Üç Basamak
> 1. Doğum – 5 ay: Henüz bir bağlılık gelişmemiştir. Beş ay sonunda anneye bağlılık gelişir. Bunu beslenme ve bakim sonucu çocuk öğrenir.

İlk İki Yılda Görülen Sosyal ve Duygusal Gelişme

> 2. 5-10 ay: çocuk kendine bakan kimseye özellikle anneye özel bir bağımlılık geliştirir.
> 3. 10-24 ay: Çocuk yavaş yavaş diğer insanlara ( baba, bakici kadın, kardeş gibi)bağlılık geliştirir.

İki ile Beş Yaş Arasında Sosyal ve Duygusal Gelişme
# Çocuk bağımsız olarak isler becermeye çalışır
> Giyeceğini kendisi seçmeye çalışır, ayakkabısını kendisi bağlamak ister
> Anneye bağımlılık duymuyormuş gibi davranır, ama bası sıkıştığında ilk önce ona koşar
# Paralel oynayan çocuk durumuna gelir
# İşbirliğine Dayalı Oyun Anlayışı Gelişir

Beş ile Oniki Yaş Arasında Sosyal ve Duygusal Gelişim
# Okul Cağıdır
# Çocukların bu yasta bir çok beceri edinmesi gerekiyor, bunu başaramazsa aşağılık duygusu geliştirebilir
# Hemcinsleriyle arkadaşlık edinir onlarla oynarlar

Oniki -Onsekiz Yas Arası Sosyal ve Duygusal Gelişim
# Ergenlik Cağı ve Kimlik Edinme Sureci
> Benlik
* İçseldir, birey tarafından yapılandırılır
* Dinamiktir
* Bireyin inançlarını, yeteneklerini ve dünya görüsünü kapsar
> Kimlik Statüleri
* Kargaşa, dağınıklık, belirsizlik
* Körü körüne bağlılık
* Askıya almak
* Kimlik başarmak

AHLAK GELİŞİMİ
# Bir fiilin iyi yada kotu olduğunu belirleyen kriter nedir?
# Insan Ahlaki bir varlikmidir?
> Insanin ahlaki olusu dogustanmidir yoksa sonrada kazanilmis bir ozelliktir?
Jean Piaget ve Ahlak Gelisimi

# Piaget’e göre Ahlak Gelişimi Zihinsel gelişimle alakalıdır.
# Ahlaki yargılar zihinsel gelişim evrelerine göre şekillenir.
# Piaget’e göre çocuklar “işlem öncesi” evreden “İşlem” evresine ve daha sonra “formel işlem” evresine geçerken Ahlaki yargı ve düşüncelerinde kayda değer değişimler olur.

İşlem Öncesi Evrede
Ahlaki Durum (2-7 Yas)
# Bu evredeki ahlakiliğin genel özelliği şunlardır:
> Kısıtlama/sınırlandırma
> Otoriteye (anne-baba) kayıtsız itaat
> Doğru ve Yanlışın kaynağı/kriteri Anne ve Babadır
> Alternatif düşünülemez
> Empati yoktur
> Paylaşım olmaz
> Bencildir

Somut İşlem Evresi ( 7-12) Ahlaki Durum
# Ben merkezli düşünce gücünü yavaş yavaş kaybetmekte, çocuk kendi dünyasının dışına çıkabilme kapasitesine ulaşmıştır.
# Dolayısıyla “empati” yapabilir.
# Karşılıklı saygı ahlaki gelişmiştir.
(Emir han:Video insert)
# Ahlaki yargının merkezi objektiflikten sübjektifliğe geçmiştir

Kim daha yaramaz?
# Mutfakta kazara 10 tane bardak kıran Reyhan mi?
# Annesi yasakladığı halde mutfaktan kurabiye yürütmek için sandalyeye tırmanan ve bu sırada bir tane bardak kiran Salih mi?

NİÇİN?

Çünkü, işlem öncesi çocuklar zararın miktarına göre karar verirler, somut işlem evresindeki çocuklarsa kişinin “niyetini” dikkate alırlar.

Pıaget iki kavarama dikkat çeker
# Ahlakı Gerçeklik: İşlem öncesi çocuklar ahlaki kuralların değişmez olduğunu düşünür
# İçkin (anında) Adalet: Çocuklar ahlaki olmayan davranışların eninde sonunda cezalandırılacağına inanır.
# Ahlaki Görecelik: Çocuklar büyüdükçe kuralları koru körüne takip etmez ve davranışlarda niyet ve maksat arar.
# Ahlaki Bağımsızlık: Ergenlikle birlikte çocuklar soyut düşünebilir ve bağımsız ahlaki prensipler edinebilirler

LAWRENCE KOHLBERG
# Kholberg, Piaget’in kuramını geliştirerek Üç seviye/ 6 evreden oluşan bir Ahlaki gelişim kuramı sunar:
> Gelenek öncesi Seviye
1. Evre: İtaat ve Ceza
2. Evre: Saf, bireysel hazcılık,
> Gelenek Seviyesi
1. Evre: İyi - efendi çocuk ahlaki
2. Evre: Kural ve düzen eksenli ahlak
> Gelenek Ötesi Seviye
1. Evre: Sosyal kontrat ahlaki
2. Evre: Evrensel etik


Gelenek Öncesi Ahlaki Tutumun Genel Özellikleri:
# Ben merkezlidir
# Şahsi çıkarı söz konusudur
# Cezalandırılma korkusu vardır
# Ödül beklentisi vardır
# Maddi / somut unsurlar dikkate alınır.

Geleneksel Ahlakiliğin Özellikleri:
# Konformisttir, statükocudur
# Var olan mevcut düzenin korunmasını ve devamını savunur

Gelenek Ötesi Ahlakiliğin Özellikleri:
# Birincil kaygı kişinin kendi seçtiği ahlaki ilkelerdir
# Konformist değildir
# Evrensel değerler on plana çıkar
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
 
PSİKOLOJİ DERS NOTLARI
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» FEN - ANADOLU - DÜZ LİSE ÜNİTELENDİRİLMİŞ YILLIK DERS PLANLARI 2009-2010
» 6.sınıf Matematik Görüntülü konu anlatımları(H.BURDA)
» Fen-Edebiyat fakültesi
» Bitkilerde Üreme ve Gelişme

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
HAVZA İHL MEZUNLARI FORUMU :: DERS NOTLARI :: DERS NOTLARI-
Buraya geçin: